MÒDUL 4: Comunicació social, cultural, desenvolupament i perspectiva de gènere

Aquest mòdul aborda els grans reptes socials, econòmics i culturals que la societat actual ha d’afrontar. Una oportunitat per informar des d’una perspectiva on el gènere com a element vertebrador del discurs i eina per lluitar contra una informació que transmet les desigualtats socials sense visió crítica.

CALENDARI

S’impartirà del 15 de gener al 7 de febrer de 2019, els dimarts, dimecres i dijous de 16:00 a 20:15h.

ASSIGNATURES

Incidència política i acció social (10h)

PART 1:

Albert Sales

Politòleg i sociòleg. Doctor en Criminologia per la Universitat Pompeu Fabra. Professor associat a la UPF.

Activista i investigador en l’àmbit de la lluita contra la pobresa i les desigualtats. Va treballar en la Campanya Roba Neta i en el Col·lectiu Rendeixes denunciant les violacions dels Drets Humans i dels Drets Laborals comeses per Empreses Transnacionals.

Ha participat i coordinat diversos projectes de recerca aplicada sobre dinàmiques d’exclusió social i sensesostre a la ciutat de Barcelona.

Actualment assessora a la Tinença d’Alcaldia de Drets Socials de l’Ajuntament de Barcelona.

Descripció de l’assignatura

En aquesta part de l’assignatura analitzarem com la reproducció de les desigualtats de gènere en els moviments socials i les organitzacions del tercer sector contribueixen a ocultar problemàtiques femenines apartant-les de les prioritats de l’agenda política.

Aprofundirem en dos exemples:

  • El sensesostre femení, fenomen d’escassa presència als debats al voltant de l’exclusió residencial severa i la marginalitat urbana;
  • I l’explotació de les dones obreres a les zones de nova industrialització d’Àsia i del nord d’Àfrica, temàtica que apareix en l’agenda política global gràcies a organitzacions feministes durant els 90.

PART 2:

Sònia Pau

Sònia Pau Cortada (Llers (Alt Empordà) 1971). Soc periodista especialitzada en temes vinculats al tercer sector social, la immigració i els Afers Socials. Actualment, col·laboro amb Almena Cooperativa Feminista, especialitzada en investigacions i formacions relacionades amb la comunicació i amb la perspectiva de gènere. També treballo amb diferents entitats socials en qüestions de comunicació i sóc docent del màster Gènere i Comunicació (GiC) de la UAB. Vaig treballar dinou anys al diari AVUI i sis més, quan va passar a ser El Punt Avui, gairebé tots dedicats a la informació de temes socials, però també vaig formar part de les seccions de Cultura i Política. El meu vincle amb les entitats socials va passar ja fa temps de la feina al plaer i, entre altres, soc voluntària de la Fundació Arrels i membre del patronat de la Fundació 4vents.

Descripció de l’assignatura

Quin és el paper de les dones en el tercer sector social i en tot el terreny de l’acció social? És cert, com semblaria d’entrada, que és un sector fortament feminitzat? Si ho és, per què?

Farem una radiografia i establirem el perfil o perfils a través dels estudis i informes més actualitzats. Analitzarem quins són els principals rols en el tercer sector segons el gènere i si aquests han evolucionat d’alguna manera amb els anys. Un altre element d’anàlisi pràctic serà el tractament de les informacions sobre acció social als mitjans de comunicació, veure com les enfoquen les/els periodistes i comprovar si es perpetuen els rols tradicionals.

Cultura amb mirada feminista (6h)

Amanda Cuesta

Gènere i humor (2h)

Isabel Franc

Humorista, narradora, articulista, assagista i dramaturga recent. El seu estil caracteritzat pel sentit de l’humor, combina la sàtira, la ironia i la parodia en un univers on les dones en són protagonistes. Autora, entre d’altres de Entre todas las mujeres (Tusquets 92), No me llames carino (Premi Shangay 2004) la Trilogia de Lola Van Guardia (Egales) o Elogio del Happy End (Premi Terenci Moix de lit. LGTBI 2012). Novel·la gràfica: Alicia en un mundo real (Premi Jenifer Quilez 2011) i Sansabma (Norma 2014). Coordina i edita: Las HumoristAs. Ensayo poco serio sobre mujeres y humor (Icartia 2017). És professora de l’Escola d’Escriptura de l’Ateneu Barcelonès i col·laboradora habitual de La Independent. Agencia de noticies con visió de gènere.

Descripció de l’assignatura

L’humor és un terreny on les dones sembla que hi passin de puntetes. Què té l’humor de les dones que el fa tan perillós com per aniquilar-lo? En aquest mòdul analitzem la presència/absència de les dones en el humor i observem com, des de sempre, n’han fet ús tant per desafiar el patriarcat, transgredir o trencar estereotips, com per establir lligams afectius i socials; i fem un repàs per diferents disciplines on les dones humoristes han destacat malgrat s’hagin silenciat.

Literatura lèsbica (2h)

Isabel Franc

Humorista, narradora, articulista, assagista i dramaturga recent. El seu estil caracteritzat pel sentit de l’humor, combina la sàtira, la ironia i la parodia en un univers on les dones en són protagonistes. Autora, entre d’altres de Entre todas las mujeres (Tusquets 92), No me llames carino (Premi Shangay 2004) la Trilogia de Lola Van Guardia (Egales) o Elogio del Happy End (Premi Terenci Moix de lit. LGTBI 2012). Novel·la gràfica: Alicia en un mundo real (Premi Jenifer Quilez 2011) i Sansabma (Norma 2014). Coordina i edita: Las HumoristAs. Ensayo poco serio sobre mujeres y humor (Icartia 2017). És professora de l’Escola d’Escriptura de l’Ateneu Barcelonès i col·laboradora habitual de La Independent. Agencia de noticies con visió de gènere.

Descripció de l’assignatura

En aquest mòdul analitzem si la literatura lèsbica pot ser considerada un gènere literari o no, observem les seves característiques i fem un recorregut per les obres i autores que han tractat l’amor entre dones.

Escriptura creativa (4h)

Isabel Franc

Humorista, narradora, articulista, assagista i dramaturga recent. El seu estil caracteritzat pel sentit de l’humor, combina la sàtira, la ironia i la parodia en un univers on les dones en són protagonistes. Autora, entre d’altres de Entre todas las mujeres (Tusquets 92), No me llames carino (Premi Shangay 2004) la Trilogia de Lola Van Guardia (Egales) o Elogio del Happy End (Premi Terenci Moix de lit. LGTBI 2012). Novel·la gràfica: Alicia en un mundo real (Premi Jenifer Quilez 2011) i Sansabma (Norma 2014). Coordina i edita: Las HumoristAs. Ensayo poco serio sobre mujeres y humor (Icartia 2017). És professora de l’Escola d’Escriptura de l’Ateneu Barcelonès i col·laboradora habitual de La Independent. Agencia de noticies con visió de gènere.

Descripció de l’assignatura

En aquest “mini-taller” veurem les diferències del text de ficció respecte al periodístic o assagístic. Treballarem els elements principals del text narratiu: estructura, punt de vista, temps i ritme narratiu. Valorarem el registre lingüístic i la seva relació amb el personatge. I farem una pràctica de tot plegat.

Dones i circ (2h)

Elena Zanzu

Artista, investigadora i activista, diplomada per l’Escola Nacional de Circ de Montreal i màster en Filosofia per la Universitat de Bolonya, amb una tesi sobre circ. És membre del consell de CCCirque, col·lectiu internacional d’investigadores acadèmiques sobre el circ i responsable de gènere per la APCC. Els seus interessos de recerca pràctics i teòrics giren al voltant del gènere, la (dis)capacitat i altres eixos de vulnerabilitat. S’ocupa també de metodologia de la investigació artística.

Descripció de l’assignatura

Dins de la cultura, el circ és un art discriminat. Això no treu que, al seu torn, el circ sigui un lloc de reproducció de discriminacions. Les persones de circ que no són homes cisgènere són travessades, com a mínim, per aquesta doble discriminació (sector i gènere), que es multiplica a mesura que s’afegeixen eixos d’opressió. Com artistes, com a persones programadores, com a periodistes, com a públic, què podem fer? 

Il·lustració i còmic (2h)

Marika Vila

Doctora en Construcció i Representació de les Identitats Culturals de Gènere per la Universitat de Barcelona, (2017). ​​ Màster en Estudis de Dones, Gènere i Ciutadania, Llicenciada en Humanitats, il·lustradora, ninotaire i coordinadora de publicacions, investiga el discurs dominant del  llenguatge i el gènere en el còmic.

Autora pionera, ha col·laborat en múltiples segells editorials (El Periódico de Catalunya, El País, Rambla, Rampa, Totem, Amaika, Virus, Equip, etc.) ha estat membre del “Colectivo de la Historieta” i de l’equip “Butifarra” i pertany a l’anomenada “Generació del Compromís” que obre la porta al còmic d’autor a finals dels anys 70.

Realitzadora i coordinadora de revistes mànga a Planeta d’Agostini Comics (Bola de Drac, Doraemon, Shin Shan, Shonen Magazin, etc.) (1992/2000)

Comissària d’exposicions; Dones de tinta 1926-2014, Madrid, 2014; Visualizando el maltrato, SN/Gijón, 2017; Derrumbando estereotipos, SN/Gijón, 2018.

Imparteix seminaris, tallers i conferències: Dones Treballadores, heroïnes independents, Els Juliols de la UB/2013; Les heroïnes al món del còmic: una mirada crítica al Personatge del Superheroi femení, Martorell, 2017/Premià, 2018; Desokupar el cuerpo: las autoras en el còmic espanyol. Universidad Paris8, 2017/Oviedo, 2018.

Darreres publicacions: Del Boom al Crack. La explosión del còmic adulto en España (1977- 1996) (Diminuta, 2018) Derrumbando estereotipos (SN/Gijón, 2018). 

Web | Facebook

Descripció de l’assignatura

  1. Anàlisi de  la representació icònica del cos femení en el discurs del còmic. La construcció i codificació simbòlica de l’artefacte “dona” com a esquer de lectors i com a espai de la transgressió en el diàleg masculí.
  2. Estratègies de resistència del còmic feminista: anàlisi del treball de les signatures femenines en el mercat espanyol, des de les autores pioneres a la nova emergència de veus femenines en el moment actual. Seguiment de l’impacte de l’activisme i el seu rastre en el diàleg comú.

Auditoria de gènere (12h)

Isabel Muntané

Periodista feminista, especialitzada en violències masclistes i mitjans de comunicació. Màster en Estudis de Dones, Gènere i Ciutadania i estudis en la transversalitat de gènere i de les dones a les polítiques públiques. Treballa des de l’acadèmia i des de la pràctica professional per ajudar a construir uns mitjans de comunicació no sexistes. Professora associada del Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura de la Facultat de Ciències de la Comunicació i codirectora del Postgrau i del Màster Gènere i Comunicació de la UAB. Col·labora en diferents mitjans de comunicació i és investigadora de l’Observatori ORIGEN i de l’Observatori de la Cobertura de Conflictes de la UAB. Sòcia fundadora d’Almena Cooperativa Feminista i impulsora del col·lectiu OnSónLesDones.

Descripció de l’assignatura

La igualtat de gènere hauria de ser un dels principis editorials bàsics dels mitjans de comunicació. I no només per respondre a una necessitat social, sinó també per millorar els productes informatius oferint la diversitat i la pluralitat de la nostra societat.

Una auditoria de gènere és l’eina que permet analitzar des d’aquesta perspectiva  un mitjà de comunicació amb l’objectiu de fer un diagnòstic de la situació, detectar àrees de risc i fer propostes de millora.

Durant el taller durem a terme una auditoria de gènere a un mitjà de comunicació en què analitzarem l’organització empresarial i els continguts: des de la plantilla de professionals als gràfics i les fotografies; els articles i qui els signa; a qui se cita en els continguts com a font experta, etc. Aquesta anàlisi ens permetrà obtenir informació sobre quina mirada es té, quins estereotips sexistes es reprodueixen i reforcen, quines veus expertes es promouen i quins s’ometen, quines temàtiques es tracten i quins s’obliden. Posarem en pràctica tot el que hem après en el màster.