MÒDUL 6.  Representació de gènere a la publicitat i altres discursos gràfics

Aquest mòdul analitza el discurs publicitari i la diferent representació de gènere que se’n deriva,  examina la tasca de les agències de publicitat a la vegada que s’apropa a altres discursos gràfics com són les publicacions sectorials per dones i homes, la literatura, l’humor i el còmic.

CONTINGUTS

  • Gènere i representació publicitària.
  • Gènere i creativitat: el món de les agències de publicitat.
  • La representació dels cossos en diferents formats comunicatius.
  • Els altres gèneres a les informacions.
  • Apoderament o submissió: el discurs de la premsa sectorial dirigida a les dones.
  • Fotoperiodisme.
  • Construcció de la diversitat de gènere en el còmic i la literatura.

ASSIGNATURES

Webdocs: nou llenguatge documental (13h)

Claudia Prat

Clàudia Prat és una video-periodista catalana establerta a Nova York. Ha treballat en projectes d’innovació i periodisme per Associated Press, New York Times, AJ+ i Univision.  També ha col·laborat en projectes independents de comunicació comunitaria com LaTele.Cat (actualment LaMosca.TV, a Catalunya) i ha ofert tallers i seminaris per la Allied Media Conference a Detroit, Festival de Creative Commons i Nous Mitjans de Bogotá, VR Youth Cafe a Nairobi i per a l’Associació de Periodistes Hispans d’Estats Units.

Descripció de l’assignatura

En aquesta assignatura aprendrem les possibilitats i les limitacions que les noves tecnologies ofereixen per a les històries periodístiques i de no-ficció. Coneixerem projectes webdocumentals i transmedia, i descobrirem els camins que ens ofereix la realitat virtual, la realitat augmentada o la realitat mixta per al nostre periodisme.
La part pràctica de l’assignatura girarà al voltant d’un treball documental i col·lectiu de lxs alumnxs sobre el Dia Internacional de la Dona Treballadora a Barcelona.

Fotoperiodisme (4h)

Roser Vilallonga

El 1.990 comença a col.laborar amb diversos mitjans de comunicació (Diari Claro, Canal Plus, Tribuna, El Periódico, El País, Capçalera). De 1992 a 2017 treballa al diari La Vanguardia, on exerceix tots els gèneres: del retrat al reportatge passant per la fotografia esportiva i la d’actualitat.La seva inquietud per donar a conèixer temes de marcada temàtica social l’ha dut a realitzar projectes des d’una visió molt més personal, així van néixer els reportatges dels zapatistes a Chiapas, l’oblit cubà, els sherpas al Nepal, l’odissea dels immigrants subsaharians a Barcelona, el món homosexual a Barcelona i San Francisco, l’èxode albanokosovar, els refugiats tibetans, la lluita per la normalitat dels malalts d’acondroplàsia, i les mares soles,  entre d’altres. Tots aquests treballs han estat exposats i publicats a diversos mitjans, ja sigui impresos o audiovisuals.

Ha impartit masterclass a la Universitat Pompeu Fabra, Universitat Ramon Llull, i a la Universitat de Fotografia de Terrassa.

Descripción de la asignatura

Introducció al desenvolupament del llenguatge fotoperiodístic. Les eines bàsiques per a construir un relat visual. Gèneres fotogràfics que s’utilitzen en el món de la informació. El món digital en fotografia, la manipulació digital i el paper de les xarxes en la comunicació fotoperiodística. El paper de les dones en el fotoperiodisme i la denúncia de gènere.

Visionat de treballs fotoperiodístics.

Publicitat (4h)

Joana Gallego

Juana Gallego és professora titular de la UAB, experta en Gènere i Comunicació i autora dels següents llibres (entre altres).

  • De reines a ciutadanes. Mitjans de comunicació, motor o rèmora per a la igualtat? (2013)
  • Periodisme Social (amb Maria Luengo) (2014)
  • Eva retorna la costella. El nou estat de consciència de les dones (2009)
  • In the Wake of Ana Orantes. For an Ethical Representacion of Violence Against Women” in Gender an Violence in Spanish Culture (2017)

Descripció de l’assignatura

En aquesta assignatura de reflexionarà sobre la representació de gènere en la publicitat, especialment en com es van originar els models femenins dominants des d’una mirada històrica. Acompanyarem la sessió amb una visita a l’exposició El Boom de la Publicitat al Museu del Disseny que servirà com a punt de partida per a la discussió posterior.

Representació del gènere en publicitat (4h)

Carmen Echazarreta

Professora de Comunicació i Publicitat. Universitat de Girona.

Professora de l’assignatura Gènere i Mitjans de comunicació, i Gènere i Publicitat al Grau de Publicitat i RP.

Coordinadora del Projecte d’innovació docent, Creació d’un material docent amb perspectiva de gènere, desenvolupat per professorat d’àrees diferents , finançat per la UdG.

Directora de les tres edicions de Congenere. 2009, 2011, 2013.UdG.

Editora de la revista científica Communication papers: www.communicationpapers.com, de la qual, un dels seus eixos és gender studies.

Premi 8 de març de l’Ajuntament de Girona 2015, per l’estudi ”Passat i present de la dones immigrants a Girona: un procés d’adaptació invisible”.

Descripció de l’assignatura

Sexisme a la publicitat. Causes i conseqüències.

La sessió de classe pretén identificar els Estereotips i rols de gènere que es vehiculen a través dels missatges publicitaris, amb la finalitat de deduir els codis culturals que es troben al darrera dels abusos sexuals i de la violència de Gènere tant presents en la societat.

A partir de materials, textuals, visuals i audiovisuals, l’aprenentatge és eminentment pràctic. Es promou el debat i la reflexió col·lectiva.

La proposta docent preveu la participació activa dels i de les participants al curs, perquè només així, s’aconsegueix construir el coneixement fonamentat i fonamental.

Cos i textualitat (6h)

Mayte Cantero

Graduada en Humanitats i Filosofia per la UAB, Máster en Construcció i Representació de les  Identitats Culturals (CRIC) a la UB, actualment és personal investigador novell contractat  al Departament de Filologia Espanyola a la UAB i membre del grup de recerca Cos i Textualitat. Situada al entrecreuament entre el pensament contemporani i els estudis de gènere, estudia la noció de materialitat i diferencia a la teoria queer. Com a docent ha impartit cursos de Literatura Comparada (nivell grau) i Construcció de Cossos (nivell màster). Un llistat més exhaustiu de publicacions aquí

Descripción de la asignatura

El cos com a text significatiu. Introducció a la narrativa del cos. El cos és el lloc per a la identitat entesa sobretot com l’articulació de gènere, raça, classe i identitat sexual, el text que resulta de la inscripció i reinscripció dels discursos culturals. Com llegim i com podem llegir el cos en les informacions periodístiques.

Representació de l’altre (4h)

Pol Galofre

Pol Galofre Molero (Barcelona, 1987) és graduat en cinema i audiovisuals per l’ESCAC especialitzat en so i documental, també és activista trans i feminista. És un dels dinamitzadors i coordinadors de l’Espai Trans i de Cultura Trans juntament amb Miquel Missé amb qui també ha editat el llibre Políticas Trans – Una antología de textos desde los estudios trans norteamericanos (EGALES, 2016). Ha dirigit el curt documental Feines per gent valenta, per l’Ajuntament de Barcelona. Ha treballat com a coordinador de projectes a La Xixa, fem comunitat, i com a  formador i tècnic de gestió al Col·lectiu i+. És formador en l’àmbit de la diversitat sexual i de gènere amb perspectiva interseccional, docent en el Màster Gènere i Comunicació de la UAB i a l’Espai DebuT de la Sala Beckett. Actualment treballa com a informador-dinamitzador al Centre LGTBI de Barcelona i col·labora estretament amb La Bonne, Centre de Cultura de Dones, tant a nivell activista com de tècnic de so.

Descripción de la asignatura

Les pel·lícules, series i mitjans audiovisuals en general generen realitats, difonen idees i serveixen per modelar l’imaginari col·lectiu. Poden ser una eina molt potent per a guanyar visibilitat per a les minories, però també poden fer molt de mal.

La representació del fet trans en el mon audiovisual ha fet un canvi significatiu en els darrers anys que funciona com a cas paradigmàtic per reflexionar quina és la representació que fem i rebem d’allò ens és forani.

Per aprofundir i entrenar la mirada es proposa el visionat i posterior comentari de diversos fragments, tant de pel·lícules, com de series de televisió fent un petit recorregut des dels inicis del cinema per veure quins arquetips i clichés funcionen en la representació del fet trans i com això es tradueix a la vida fora de les pantalles.

Mitjançant el cinema sentarem també les bases per explicar i comprendre el funcionament del sistema sexe-gènere i la construcció de l’imaginari trans.

Video del minut (9h)

Aida Pallarès

Periodista cultural i social media manager. Llicenciada en Cinema i Audiovisuals per l’ESCAC i màster en Periodisme per la Universitat Pompeu Fabra – IDEC. Actualment treballa com a redactora i social media manager de la revista Entreacte, de la qual és sotsdirectora. També col·labora en diversos mitjans com Diari Públic, El Nacional i Time Out, entre d’altres. Ha estat editora web de Time Out Girona i, recentment, ha treballat a la cooperativa La Tremenda, on, entre d’altres tasques, gestionava les xarxes socials de Decidim Barcelona i el portal de Participació Ciutadana. També ha col·laborat amb l’agència de comunicació Comèdia portant la campanya de xarxes i màrqueting de la fira Utopia Markets d’Il·lustració. Ha escrit ‘El carrer és nostre’, un llibre sobre les arts de carrer a Catalunya publicat per l’editorial Raig Verd.

Descripció de l’assignatura

Immediatesa, brevetat i imatge. Són algunes de les paraules amb les que podríem definir les xarxes socials. Una forma de comunicar-nos que prioritza, cada cop més, la imatge per damunt de la paraula, el vídeo per damunt de la fotografia. Ara bé, com ha de ser aquest vídeo? Com podem aconseguir comunicar tot allò que volem i, alhora, que sigui viral? En aquesta assignatura aprendrem els tipus de vídeo que hi ha, les normes que els regeixen i la millor manera de posicionar-lo en xarxes socials (Twitter, Facebook i Instagram). L’assignatura constarà de dues parts: una de teòrica i una de pràctica, on gravarem i muntarem el nostre vídeo.